יום שני, 30 בינואר 2017

למידה דמוקרטית- יש דבר כזה?

למידה דמוקרטית- אם יש דבר כזה בכלל היא עניין חמקמק,
יש נטייה לחשוב שפדגוגיה דמוקרטית צריכה להיות מיוחדת, יצירתית, שונה
מהדרך הרגילה שבה מלמדים.
אך האמת היא שהיא יכולה להיות גם זה אך לא רק.
היא אינה שמה דגש דווקא על הדרכים הרבות בהן ניתן ללמד,
אלא הדגש שלה בעיניי היא דווקא ייחודו של הלומד.
כל אחד לומד בדרך שבה הוא לומד :)
כל ילד יכול להביע את עצמו בשפה שלו
וגם ללמוד בשפה שלו
התפקיד שלנו הוא לעודד ולהציע אפשרויות וגמישות.

החורף מזמן הרבה הזדמנויות ללמידה
אם זה בהקשר של הטבע מסביב
וגם מאפשר הרבה זמן של התכנסות בתוך הבית.
כך שיש הרבה זמן של ביחד,
אפשרויות של לימוד המוצעות לילדים
וזמן לצלול לתוך יוזמות פרטיות של ילדים ( וצוות)

מצרפת קצת תמונות מהלמידה בגן ובמרחב.

20170116_094708.jpg


פעילות בשלולית החורף- חלק מהילדים בחרו פעילות בעלת שני מפגשים,
מפגש אחד מדעי תיאורטי על החיים בשלולית
ומפגש שני פעילות בשלולית עצמה


20170116_101329.jpg


20170116_094729.jpg





גינה וקולינריה,
קוטפים, טועמים, מבשלים ואוכלים (דברים שבטוח לא היו אוכלים בבית)


20170108_102910.jpg



IMG_20170108_104704_911.jpg




20170118_102352.jpg



IMG_20170121_143611_874.jpg




ציור טבע דומם


20170124_100851.jpg


20170124_100909.jpg


20170124_104305.jpg


עבודה באבניים עם גל

20170129_100249.jpg

20170129_104108.jpg


טיול בטבע,
שלוליות, פטריות וצמחים

IMG_20170104_112347_184.jpg

IMG_20170104_113906_758.jpg

20170104_112051.jpg


פלג הביא קרטונים לגן בבוקר כי רצה להכין מהם חרבות
וכולם נסחפו אתו, נפתח מפעל רציני להכנת חרבות.


20170118_091505.jpg

20170118_091525.jpg


כל כך הרבה דברים קורים במרחב ומחוצה לו
בתוך הקורסים השונים ומחוצה להם
אין ספק שעוד לא למדתי לתעד הכל......
חלק מהילדים משתתפים בקבוצה חברתית חלומית- "כל אחד כוכב"
חלקם היו בשלושה מפגשים עם ישראלה סביב השיר " ואלס להגנת הצומח"
גם אני למדתי לראשונה את ההקשר בו נכתב השיר. 
זו הייתה הזדמנות לשיר ולצייר, לרקוד ואלס וגם לדבר על מוגנות וביטחון אישי.

יאיר מכיתה א מלמד את ילדי הגן חשבון, הוא הכין חוברות מיוחדות הילדים נרגשים
ויאיר עוד יותר.. אין לי ספק שאף אחד מהילדים לא היה כל כך שמח אם אחד מאיתנו היה מציע חוברות חשבון.

הסביבה בחטיבה הצעירה של בית הספר מאפשרת המון אפשרויות, התנסויות ועושר רב של למידה
שכולה מבוססת על ערכים דמוקרטיים-
ביטוי עצמי, דיאלוג, השפעה על הסביבה והכרה בייחודיות של כל אחד.
שיהיה חורף נעים וחמים


IMG_20170104_111013_913.jpg

יום רביעי, 11 בינואר 2017

סיפור של חורף

חשבתי לנסות לספר סיפור בכמה תמונות מאתמול, כמובן שזה בדיעבד כך שזהו ניסיון חלקי וראשוני
אבל אני הולכת על זה ומקווה שתהנו-
הבוקר התחיל אתמול בציור בצבעי מים, חלק מהילדים צבעו, חלק כתבו וחלק רצו לצייר עלים ופרחים מהגינה
במפגש הבוקר דיברנו על הגינה שלנו ומה צומח בה, גילי הציג ספרון שעשה ונתן לכולם חשק 
להתיישב לשולחן .



 השמש יצאה וממש עשתה לנו חשק לצאת לצייר בחוץ, הוצאנו שולחן החוצה, הילדים התיישבו באופן חופשי
התבוננו בגינה, קטפו וציירו את הסביבה שלהם.



 בינתיים גם אני נכנסתי לאווירה והתחלתי לכתוב על הלוח, מייד הצטרפו ילדים ששמחו לקשט ולצייר,
תוך כדי הכתיבה והציור בגירים עדן גילתה שהגירים מייצרים אבקה ואורי הציע להכין חול בצבעים.

 מתחילים לערבב אבקות גיר עם סוגים של אדמה וחול




 יותר ויותר ילדים מצטרפים ומתעניינים בהכנת האבקות, מביאים חומרים שונים וכותשים בעזרת מקלות

 מחליטים לפתוח חנות של אבקות, מכינים כסף, שלט ובונים את החנות

 מנוחת הלוחמים- אוכלים ונחים

 ממשיכים לעבוד- כותבים רשימות, דואגים לפרטים הקטנים


 בינתיים בתוך הגן נפתחת חנות מקבילה, זה מדהים, כביכול אין קשר אבל הפעילות מהדהדת אחת לשנייה
עוד קבוצה מתחילה לעבוד בחול ובצק קינטי, וכך נפתח לו מפעל העוגי-בר שהוא שילוב של עוגייה שהיא המבורגר..
 (נכון להבוקר המפעל גדל והשתכלל) לכל ילד וילדה במפעל יש תפקיד שהם המציאו על פס היצור :)



 בחוץ יותם מצייר בחול, ליאור ויעל מצטרפות אליו בשמחה


 גל ועוד ילדים שותלים פרחי בר מסביב לגלגלים של שדה החיטה הקטן שלנו


  ובחזרה אל חנות האבקות, ההתרגשות בעיצומה...החנות עומדת להיפתח..

 הילדים עומדים בתור כדי לקנות אבקה...כמעט הסתיים היום ופתאום התגלה שאין איך לתת את האבקה
ולכן יצטרכו להכין מעטפות, החנות נסגרת בציפייה ליום הבא.
ברקע קורים עוד דברים, ילדים הולכים וחוזרים משיעורים, בונים ומשחקים. הבוקר בעודי כותבת הכל ממשיך ממש
מאיפה שהפסיקו אתמול, החנות נפתחה והמפעל חזר לעבוד..בינתיים הצטרפו עוד תמונות נהדרות אבל הן ישמרו ליום אחר...
ניסיתי לתפוס כמה רגעים בגן, כאלו שמתרחשים כל יום ומלמדים על הקסם והיופי שבמשחק, כמה למידה ואפשרויות גלומות ב, וכמה זה מאפשר חיבור בין הילדים ואפשרות לכל ילד להתפתח במקום שהוא נמצא.