יום שני, 24 בפברואר 2020



"הילדים שלנו זקוקים למקומות טובים לגדול בהם , דמויי בית, בהם יש להם נוכחות ותחושת קיום.

לא כדי שיוכלו ללמוד טוב יותר אלא בראש ובראשונה כדי להיות בני אדם שלמים יותר

החיים את נוכחותם"

(דני לסרי, מקום לגדול)

אחד המאפיינים החשובים בחינוך הדמוקרטי בכלל ובגיל הרך בפרט הוא תחושת הבית, מרחב שייכות ביתי בו הילד 
יכול לבטא את עצמו, לשהות, ליצור, להיות מי שהוא, ליצור, לגלות ולבנות לעצמו עולמות חדשים
יום המשפחה בפתח וזו הזדמנות להסתכל על עולם הבית והמשפחה מכל מיני זוויות חדשות ומעניינות
ובהזמנות קצת לספר על הקסם שנוצר בשת בית משותף בימי ראשון בבוקר
בשבועיים האחרונים עסקנו בנושא הבית והמשפחה מכל מיני הבטים,
בשבוע הראשון חקרנו משפחות של חיות, דיברנו על סוגי משפחות דרך ספרים ויצירות אומנות
עשינו טביעת אצבע ותוך כדי דיברנו על טביעת האצבע היחודית שלנו בתוך המשפחה וגם על ייחודיות המשפחה שלנו, צירנו את המשפחה שלנו ושיתפנו אחד את השני
בשבוע שלאחר מכן עסקנו יותר בהבט של מה אנחנו רוצים לתת למשפחה,
הכנו מכתבים, קופסאות אהבה, אוריגמי, כלי קרמיקה, עבודות בגבס ועוד..
כל הפעילות לוותה בשיחה ושיתוף וכמובן היופי שבלמידה מגוונת שכל מבוגר מביא עולמות שהוא אוהב וכל ילד/ה 
יכולים למצוא את עצמם בתוך המגוון.
מצרפת כמה תמונות מבית משותף שלנו ומהבתים שמתקיימים אצלנו כל יום






בין כל העולמות הפנימיים והחיצוניים, החברים , השיעורים, המבוגרים שסביבם הילדים עסוקים לא מעט בליצור לעצמם
בתים, עולמות, מבנים, כלים , ביחד ולחוד ואין קסם גדול מזה.



משחקי דמיון ומשפחות שונות

יצירת קופסאות אהבה, כל ילד וילדה על טעמם האישי



 גם בחצר יש בתים , פרטיים  ומשותפים, יש המשך ישיר בין העולמות בפנים הגן אל החוץ,

 לאחרונה התחילו ילדי הגן יותר ויותר לעבוד בנגרייה שבחצר, הם בונים כלים שונים שלאחר מכן משרתים אותם
לבנייה בארגז החול ולמשחקי הדמיון


שיחה בבית משותף, על סוגי משפחות והתבוננות ביצירת אומנות, לפעמים באים לתחנה מסוימת רק מעט ילדים
אך היא עדיין מתקיימת מתוך ההבנה שזה מה שמדויק עבור אותו ילד וילדה

 הכנת טביעות אצבע מפימו ודיו  ושיחה, לכל ילד טביעת אצבע ייחודית בעולם ובתוך המשפחה שלו


                                                  ללא מילים 1

                                                 ללא מילים 2







                                      כתיבת מכתבי אהבה למשפחה, הזדמנות להתנסות בכתיבה וקריאה



                                                               אוריגאמי



                                                           עבודה בחצר עם גבס וחול

ולסיום  הכרובית המושלמת שגם לה יש בית בית אצלינו בחצר
 שיהיה יום משפחה שמח לכולם.


יום חמישי, 24 במאי 2018

מחשבות בעקבות ערב למידה

לפני כחודש נפגשנו הורים וצוות לערב למידה משותף, נושא הערב היה אקולוגיה דמוקרטית, זאת אומרת, מהם סך המרכיבים שמהם אנו בונים מרחב דמוקרטי חינוכי מתפתח וצומח בגיל הרך. הערב נבנה כך שההורים שלחו נושאים אשר מעסיקים אותם, ואנו הצוות קראנו את המיילים ובודדנו מתוכם את הנושאים המרכזיים, שמחנו לגלות שהנושאים שמעסיקים את ההורים הם אותם נושאים שמעסיקים אותנו הצוות ובעצם קריאת המיילים תחושת השותפות שלנו הועמקה.
אין ספק שגילאי החטיבה הצעירה בחינוך הדמוקרטי הם זמן מאתגר,ובפרט גילאי א-ב, בהם סוגיות של בחירה ולמידה וגם סוגיות חברתיות, נושאים שלרוב נפתרים מעצם התהליך וההתבגרות מייצרים מתח וחשש בגילאים הצעירים יותר.
מניסיון לאורך השנים ומהתבוננות בילדים שלכם וגם שלי הפרטיים, כל ילד פותר את הסוגיות שלו בקצב שלו.
אמנם זה ידיעה מעודדת אך ברגעים אינה עוזרת לנו להתמודד עם הקונפליקטים שעולים ולכן השיח והדיאלוג והעלאת הקונפליקטים על פני השטח היא חיונית לתמיכה וההתקדמות.
הנושאים המרכזיים שדוברו בערב מתוך הנושאים שהועלו:
למידה במרחב, נוכחות ונראות, פתרון סוגיות וסכסוכים, אינדיבידואל וקבוצה, תלמידאות.
בערב ישבנו כולנו הורים וצוות בקבוצות שיח על פי הנושאים שבחרנו והיה מקום לשיתוף וחיפוש משותפים.
לאחר מכן שיתפנו אחד את השני בתכנים שעלו בקבוצות, מתוך כל הקבוצות עלה קול מאוד ברור, לרצון של נוכחות אנשי צוות משמעותיים מחוץ לכיתות אשר ילוו את הילדים ויתווכו את מה שעולה, גם בסוגיות חברתיות וגם בלמידה וכמו כן יזמו למידה משמעותית במרחב.
מצרפת לכם את המצגת שפתחה את הערב. תהנו.


בעקבות כל תהליך הלמידה של הצוות בשנתיים האחרונות אנו יותר ויותר מאמינים 
שהמרחב בו הילדים שוהים, חייב להיות מעורר סקרנות ועניין, מאפשר למידה, ספונטני אבל גם מתוכנן ובעיקר 
קשוב לעולמם של הילדים,
כמה דוגמאות ללמידה ומשחק שהמרחב מזמן
ממש מהשבועיים האחרונים:




 הכנת גבינות ולבנה לכבוד שבועות, ובנוסף ילדי א-ב עוזרים לילדי הגן לכתוב את המתכון




 קטיפת עלי גפן בבוסתן של בית הספר (הילדים צילמו :)), הכנת עלי גפן ותוך כדי שיחה על בישול, חליטה, שינויי בצבע של העלים, גלגול העלים והנאה גדולה




 טיול לשמורה שמחוץ לבית הספר עם גל וישראלה, קצירת חיטה עם מגל ולאחר מכן למידה על שלבי הכנת הלחם, עבודה עם מכתש ועלי וגם הכנת לחמים.










 התארגנות ליום יער, ניסיון לבחון את הרצון להוציא את הילדים באופן קבוע שנה הבאה ל3 שעות ביער, על מנת לחוות למידה טבעית מחוץ למרחב היומיומי.





 הילדים בנו לעצמם מרחב של מנוחה וקריאת ספרים, וורד מצטרפת לאווירה ומקריאה סיפורים




 עבודות פלסטלינה במרכז אומנות




 ציור טבע דומם בצבעי מים לכבוד שבועות


 הכנת הגבינות בטעמים שונים וגם עם תבלינים שייבשנו מהגינה, מתכוננים לארוחת שבועות חגיגית








 ציור חופשי בחצר א-ב, ילדים ניגשים באופן חופשי ומוסיפים משלהם לציור משותף





 חזרות לטקס שבועות, ילדי גן וא-ב הצטרפו לילדי ג- ד במחרוזת שירים.



 הכנת כתרים וזרים מפרחים ועלים בבית א-ב  עם יהודית


 הילדים מארגנים את בית א-ב על מנת לארח את ילדי הגן לטקס שבועות, חלק מהילדים מקשטים, חלק חותכים פירות וירקות, חלק מתכננים עם דקלה קטעי קריאה אשר יקריאו בפני ילדי הגן כשיבואו להתארח.


 בינתיים בזמן שבית א-ב מתארגנים ילדי הגן רואים הצגה של תאטרון השעה - "זה שלי"







השולחן החגיגי עליו עבדו הילדים במשך השבוע- גבינות, לבנה, לחמים ועלי גפן הכל תוצרת עצמית ועשייה משותפת



 ילדי א-ב מברכים את ילדי הגן


זהו בינתיים, נהנו מאוד מהעשייה המשותפת בשבוע האחרון, גם למדנו דברים שונים ומגוונים המתקשרים לחג השבועות אך תוך כדי גם כתבנו מתכונים, ניהלנו שיחות, הכרנו ילדים חדשים, כל ילד יכל למצוא לעצמו מקומות שבהם הוא רוצה ללמוד דברים חדשים ולהתנסות בהתאם למה שמסקרו אותו. מעבר לכך לנו המבוגרים כייף להיות נוכחים עם הילדים במרחב סביס עשייה ועניין, זוהי דרך מעניינת גם עבורנו לשהות ללמד וללמוד ביחד ואנו מקווים שהאפשרות הזו תלך ותעמיק ותייצר תרבות למידה חדשה ומגוונת בשנה הבאה, כמו בכל דרך חדשה גם בשלנו יש חששות ותהיות, ובעיקר הרבה רצון טוב ולמידה על מנת לאפשר לילדים להתקדם ולהתפתח מחוץ לכיתות אז בהצלחה לכולנו וכמובן מוזמנים לשתף אותנו בכל אשר עולה אצלכם.